Content Design als troef
Vergeet de impact van copy niet in digitale productontwikkeling
October 13, 2022
Sigrid Spaas
10
We kennen contentstrategie als een belangrijke pijler binnen de marketingactiviteiten van een organisatie. We wijden gigantische budgetten aan de strategie, creatie, distributie en promotie van onze marketing content. En dat is terecht. Want content, in al haar vormen, heeft de kracht om te verbinden, te inspireren en te overtuigen.
Fix the words
In dat opzicht is het absurd dat we dit element niet meer integreren in de ontwikkeling van een digitaal product. We investeren in de gebruiksvriendelijkheid, de functionaliteiten en esthetiek ervan, maar vergeten vaak het belang van content.
Waarom hechten we hier zo weinig waarde aan? De meerderheid van de digitale designtrajecten lopen volgens een vast stramien: planning, research, prototyping en testing. En pas in de laatste fase van deze cyclus haakt men (in het beste geval) een copywriter aan ‘to fix the words’. Wat een gemiste kans! Een blitse app met een ondoordachte contentstructuur en onduidelijke copy schiet zijn doel voorbij. De beleving blijft uit. Niemand ziet het nut ervan in, gebruikers verdwalen en de app rendeert niet.

Informatie architectuur gericht op content
Om meer impact te creëren met de content in een digitaal product hebben we, net zoals in marketing, ademruimte nodig voor strategie, onderzoek en creatie. Met andere woorden: een digitale gebruikerservaring komt pas écht tot uiting als we Content Design meenemen in alle fases van het designtraject en beschouwen als een evenwaardige tweeling van UX Design.
UX Design gaat namelijk hand in hand met een sterke informatie hiërarchie die gerichte content plaatst op het juiste moment in de user journey. Bovendien capteert Content Design de tone & voice van een merk, waardoor een digitaal product meer persoonlijkheid uitstraalt. En sta ook even stil bij de schat aan informatie die naar bovenkomt wanneer een Content Designer de doelgroep in kaart brengt op basis van hun noden, taalgebruik, zoekgedrag, context en voorkennis.
Als we een duurzame relatie willen opbouwen met gebruikers, moeten we hen door een digitaal product leiden met zinvolle informatie en doordachte woorden in relatie tot waar ze zich in een user journey bevinden.
UX & Content Design are two-egged twins in digital product design. Don’t separate them from each other.

Beter navigeren dankzij copy
Volgens ons is het dus hoogtijd om content niet alleen in te zetten via marketing. Want door middel van Content Design hebben we de mogelijkheid om mensen te betrekken, te motiveren en te begeleiden tijdens hun navigatie doorheen een digitaal product.
Meer ontdekken over meerwaarde van Content Design in digital product development en wat het rendement is voor jouw digitaal product? Volg onze social media of plan een vrijblijvende babbel in!
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe wij content design integreren binnen UX?
Wij bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw app, website of digitaal product.